Een maandje later.. - Reisverslag uit Hove, Verenigd Koninkrijk van Jacolien Dijk - WaarBenJij.nu Een maandje later.. - Reisverslag uit Hove, Verenigd Koninkrijk van Jacolien Dijk - WaarBenJij.nu

Een maandje later..

Blijf op de hoogte en volg Jacolien

09 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Hove

Vandaag een mooi moment om een eerste ‘nieuwsbrief’ te maken om jullie te laten weten hoe het mij vergaat in Hove, England (vlak bij Brighton)
Het was gisteren namelijk (precies) vier weken geleden dat ik hier neerstreek! Nog 5 maanden te gaan :)
Het doel is: de Engelse taal mij eigen maken. Dit terwijl ik werk in een care home for old people.

Voor sommigen zal er niet veel nieuws in dit bericht staan, omdat er al wat mails de zee over gegaan zijn.
Maar met deze manier hoop ik voor een ieder een chronologische volgorde te creëren..
'Privé' mailen is dan ook ten alle tijde toegestaan!! :)


Laat ik bij het begin beginnen :)
De reis met de motor hiernaartoe was een leuke belevenis. Rond een uur of 08:00 vertrok in van huis. Ik passeerde België en Frankrijk, om daarna op de ferry vanaf Duinkerken naar Dover te varen.
Hier Tony ontmoet. Hij rijd ook motor en maakte mij (eenmaal aan de overkant gekomen) Engeland proof.
Ideaal om achter hem aan te kunnen rijden over de kleine weggetjes met veel onoverzichtelijke bochten, bergen en dalen. Ik denk dat hij de toeristische route genomen heeft 

In Bethesda aangekomen (rond 17:30 uur, lokale tijd) eerst een rondleiding door Sarah de manager, waarna ik uiteindelijk neer kon ploffen in mijn eigen kamer.
Het was nog maar 21:00 uur toen ik heerlijk mijn bed ben ingekropen.
Dit was dan ook met het vooruitzicht op morgen! Er stond iets heftigst op het programma!!
Mijn ‘privé’ kamer en badkamer moesten namelijk nog ontruimd en gesopt worden, eer ik er in kon leven. Het meisje wat voor mij hier woonde had haar vele spullen achtergelaten. Ze leefde samen met een kat, welke een witte vacht had. Naar mijn vermoeden is het beestje nu kaal, gezien de eens groene vloerbedekking ;)
Vol frisse moed de volgende twee dagen schoon schip gaan maken

De rest van de week de stad gaan verkennen. Naast het huis is een groot park met tennisvelden, een speeltuin en je kan er heerlijk wandelen/ hardlopen of op het gras luieren.
De zee is op 15 min. loopafstand en het station en winkelcentrum op 10 minuten
Ook is er op 15 min. motorafstand een grote haven waar je heerlijk kan wegdromen!
In de vrije uurtjes ben ik meestal hier ergens te vinden.

Maar ook mag er gewerkt worden! Hier ben ik de tweede week van mijn verblijf mee begonnen.
In het begin moest ik schaduwen, wat inhoud dat ik niks mocht doen. Blijft lastig voor mij!! ;)
Er wonen 20 residents en 2 katten in Bethesda. Een ieder heeft een eigen (kleine) slaapkamer en (nog kleinere) toiletruimte. De meesten hebben uitzicht op de tuin, welke goed onderhouden wordt door Fillip de tuinman.
Ik werk in een team van ongeveer 15 collega’s. Naast de huishoudster, de kok en de manager is een ieder (senior) care- assistent. Dit is denk ik te vergelijken met niveau 2 (helpende) in Nederland. Er mag dus hier geen insuline gespoten worden door ons. En voor wondjes wordt er een dokter of nurse (verpleegkundige) ingeschakeld.
Dat was wel even heel erg, ontzettend wennen voor mij! Want ik ben hier nu ook als care- assistent. De verpleegkundige is in Holland…

De ouderen die hier wonen hebben niet heel veel zorg nodig. Sommigen hebben wat hulp nodig met wassen en aankleden. Met een vroege dienst krijg je 1 of 2 mensen aangewezen die je assisteren mag. Daarna krijgen ze ontbijt in de slaapkamer, waarna wij ons ontbijtje nuttigen.
De verdere dag ben je bezig met het koken van het dinner, bewoners verplaatsen en de was, die door ons wordt gedaan. Ook zijn er de voorbereidingen en het opruimen van de theemomenten. Heel bijzonder! De theetijden hebben hier namen. Zo heb je de breakfasttea, morningtea, aftertea, suppertea en the hight- tea, de laatst genoemde is rond 17:00 uur altijd. Men eet dan van alles, terwijl thee (MET MELK) het hoofdgerecht lijkt. Daarbij eet je brood, salade, cake, chips en Kitkat's
Voor verdere speciale gelegenheden wordt er ook thee gedronken. Zoals the birthday- tea, creamy- tea enz.

Met een vrije dag ben ik met de motor naar Eastbourne geweest, waar een vliegshow was. En een andere dag in Portsmounth, met de beroemde Spinnaker Tower, welke 170 meter hoog is. Een geweldig gaaf uitzicht dus! Hier ging ik met de trein naartoe..
Terug in de trein bleek ik niet een retour gekocht te hebben, maar een enkeltje..
Daar kwam ik achter toen de conducteur het juiste kaartje wilde zien..
Begin ik stotterend in het Engels uit te leggen dat ik voor het eerst met de trein reist en dat ik dacht een retour gekocht te hebben…
Nadat de conducteur een knip in mijn ‘enkel’- kaartje geeft, zegt hij ‘probably’ (Heb het woord 'thuis' eerst eens Gegoogle translated, maar dat is best een positief woord :)

Wordt vervolgd..

Dit was deel 1 van de eerste maand.
Er wordt gewerkt met terugwerkende kracht ;)

  • 10 September 2014 - 00:46

    Anna:

    Jij bent een zusje van Leonard zeker? Jullie hebben echt dezelfde (droge) humor, haha! ;) Leuk verslag meid! Ben nu al benieuwd naar de volgende. Groetjes!!

  • 10 September 2014 - 08:07

    Elza:

    Heej Jac,

    Kwist niet dat je een blog ging bijhouden, maar zeker een goed idee! Leuk om mee te lezen. Ik wist trouwens helemaal niet dat je voor je Engels ging joh, dacht gewoon voor ervaring enzovoorts. Ik zal mijn mails voortaan in het Engels typen, kun je oefenen :P.

    Groetjes Elza

  • 11 September 2014 - 18:40

    Marita:

    Hej Jacolien,

    Leuk om je eerste blog te lezen! Zeker mee doorgaan!!
    Een maand alweer...gaat hard!
    Rhodé is vandaag dus ook alweer een maand

  • 11 September 2014 - 19:38

    Arjan:

    Ha zussie, goed dat je het melde dat je een blog bij gaat houden anders had ik dit niet gelezen, ga je volgen!

  • 12 September 2014 - 00:21

    Leonard:

    Ha Lientje, ik had je blog allang gelezen hoor maar ik dacht dat je al een 2de had geschreven. Zal me zo gelijk ff inschrijven. Top dat je de beslissing heb genomen om naar Engeland te gaan. Goede ideeen moet je namelijk niet mee wachten, tenzij er een heel goede reden voor is. Zie het ook als een voorbereiding op het verdere van je leven. Ook al weet je denk ok nog niet helemaal het hoe en wat. Als je dicht bij God leeft dan je zien dat er steeds meer dingen op zn plek vallen en kan je er van overtuigd zijn dat je het goede doet. Ook al is het totaal anders dan wat anderen gewoon zijn te doen.
    Als je iets moois, opvallends of gewoons meemaakt gelijk dezelfde dag even een notitie maken. Op een gegeven moment copy/paste je dat naar de waarbenjij app en wij zijn ook weer op de hoogte. Je vergeet anders zo snel dingen. He, de groetjes en keep in touch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Hove

Jacolien

Actief sinds 08 Sept. 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 4572

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: